This article aims to reveal the four characteristics of the heroic image of American astronauts in the Cold War era. In 1959, Life magazine started exclusive contract with the astronauts. On a tacit agreement, the magazine was forced to depict them as ideal American models. At the same time, the astronauts were also forced to act in that manner, because they represented the United States and raced in space against the USSR. That paradoxically means one can discover the essence of the ideal American models in the Cold War period, by closely examining the articles about the astronauts in Life magazines.
The author explored all the issues of Life magazines which featured the astronauts and the American space programs, and analyzed seven to demonstrate how the astronauts were defined in Life magazines.
Conclusion is as follows; the astronauts were the national heroes who embodied the ideal American models in four different ways. Firstly, they were brave and patriotic; they had the right stuff. Secondly, the astronauts loved their families. Thirdly, they were good Christians. The three above reflected American ethos from the late 1950s to the 1960s, and were the requirements to establish the astronauts as national heroes. Finally,
they were those who scientifically shaped the hopeful future of the United States. Indeed, they were required to have highly advanced scientific and engineering knowledge to carry out the Apollo Program. And moreover, space in the 1960s was the place where the future would develop. By exploring space, the astronauts demonstrated the progressive view of history which the Americans of the 1960s held.
Le travail du chiffonnier dans les images urbaines de Chris Marker
クリス・マルケルの都市イメージにおける「屑拾い」について***
まず、ゴシックというジャンルにおける「家の表象」の歴史と意味を説明する。ゴシック小説はジャンルとして19世紀に確立され、イギリスの作家ホレス・ウォルポールの The Castle of Otranto (『オトラント城奇譚』、1764年)がその先駆である。他の小説家もゴシック小説におけるゴシック美術や建築の分野との繋がりを意識しはじめた。その後のゴシック小説はそういった環境を舞台とした。例えば、中世に建てられた家や古い城などに幽霊や化け物が現れるなどだ。しかし、登場人物の視点ではそれが幻想か現実の出来事かがわからないため、ゴシック小説は不気味な感覚で包まれる。その理由により、仮想シナリオが現実のものに比較されているとも言える。
ネオゴシックと呼ばれる18・19世紀のゴシック小説では、家の表象が重要な点だが、19 世紀の終わり頃に核家族のイメージは社会の基本構造になり、登場人物をその構造に参加させるようになる。核家族の日常茶飯事は家で起きるので、当然ながら家の表象がいっそう目立つようになった。家の表象の影響が最も大きいと言える19世紀のゴシック作品の中でも、アメリカ人男性作家ナサニエル・ホーソーンが書いた The House of the Seven Gables (『七破風の屋敷』、1851年)とイギリス女性作家作家エミリー・ブロンテの小説 Wuthering Heights (『嵐が丘』、1847年)などのネオゴシック小説は実存主義的で、リアリズムに立脚するユートピアを描く小説を批判した。この二つの作品をそれぞれのコンテキストで分析し、18・19世紀のゴシック小説における家の表象の意義を説明する。
18・19世紀のゴシック小説において森などの自然な環境に対して恐怖が表れていたように、産業革命を経て20・21世紀には都会に対しての恐怖がゴシック小説に表れた。シャーリー・ジャクソンが書いた We Have Always Lived in the Castle (『ずっとお城で暮らしてる』、1962年)という長編小説の中で表象される「家」は登場人物の犯罪(親殺し)と非常に関係がある。また、家のイメージと不安が非常に密接に関係してきているダフネ・デュ・モーリアの有名な作品 Rebecca (『レベッカ』、1938年)も分析する。家の人間らしさは不気味で幻想的だが、殺された家族に対する不安の存在が引き起こす問題は現実である。その現実と幻想を混ぜることで、リアリティーの限界が歪んだ。 Rebecca や We Have Always Lived in the Castle と18・19世紀のゴシック小説とのつながりを明らかにし、フロイト、ユング、ジュリア・クリステバなどの精神分析理論・言語学論を通して家・家庭の表象と、その表象が引き起こす不気味な感覚と邪悪の行動の意味を考える。
Le marronnage reconsidéré dans L'esclave vieil homme et le molosse de Patrick Chamoiseau
パトリック・シャモワゾー『老人奴隷と犬』における奴隷逃亡再考***