Symposia

September 30 to October 4, 2013

国際基督教大学 献学60周年記念事業

南京サービス・ラーニング
特別プログラム
日中理解週間

Commemorating ICU's 60th Anniversary

The ICU-Nanjing
Special Service Learning
Program(Japan-China Week)

南京大学教授劉成氏

Cheng Liu, Professor, Nanjing University

平和とは平和学における
価値指向である。

Peace is the value orientation of
Peace Studies.

争うことは人間の本質であり、争いがなくなることはない。
そこで求められるのが「和解」である。

Conflict is a natural event that occurs when two people or
two countries live in close proximity to each other,
and reconciliation can help resolve it.

手段を植物の種にたとえると、目的は樹にたとえることができる。
目的と手段の間には、種と樹のあいだにあるものと同じ厳然たる因果関係がある。

これは、マハトマ・ガンディーの言葉だ。戦争を行なっても、
平和はなかなか達成できないことを表している。

“The means may be likened to a seed, the end to a tree: and there is just the same
inviolable connection between the means and the end as there is
between the seed and the tree.”

Mahatma Gandhi’s words tell us that waging war is not an effective way to achieve peace.

和解のプロセスには、2つの次元がある。

過去の痛みと向き合い、折り合いをつけるプロセスと、過去の敵と和解し、平和に共存していくための道を築くプロセスだ。

There are two dimensions to the reconciliation process.

The first involves dealing with the pain of the past,
and the second involves reconciling with enemies and building a road towards a peaceful coexistence.

真実、正義、平和、慈悲という4つの概念が、
紛争の和解には均等に必要である。

和解とは、本質的には考え方と力を共存させることであり、紛争転換に根ざした紛争管理によって、紛争の和解は実現する。

Reconciliation requires an equal balance of the concepts of truth,
justice, peace and mercy.

Reconciliation is essentially a coexistence of ideas and power and it lies at the root of conflict transformation. Therefore,
conflict resolution can be achieved through conflict management based in the idea of conflict transformation.

真実は、私たちの間にある。中国と日本の間にあるのだ。

哲学者マルティン・ブーバーの言葉に、「精神的存在が己の中にあると考えるのは妄想にすぎない」というものがある。
これを平和学に当てはめると、「真実は特定の個人にあるものではない。中国にあるものでも日本にあるものでもない」となるのだ。

Truth lies between us – between you and me – between China and Japan.

Philosopher Martin Buber once said, “It is a delusion to think that spirit occurs within the individual.”
Applying this to peace studies, his statement can be taken as,
“Truth is not found within one person or the other; it is not found in China or in Japan.”

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