Symposia
December 7, 2013
日本の教育的文脈における
サービス・ラーニングの意義とこれからの展望
高等教育における
サービス・ラーニングに関する
考察
The Significance and Future of
Service Learning
in Context of Japanese Education
Reflection on
Service Learning
in Higher Education
インディアナ大学・パデュー大学インディアナポリス校名誉教授
Robert G. Bringle博士
Dr. Robert G. Bringle,
Professor Emeritus, Indiana University – Purdue University Indianapolis
全員が教え、全員が学び、
全員が奉仕し、全員が奉仕される。
All teach, and all learn; all serve, and all are served.
米国におけるサービス・ラーニング先駆者の一人、ロバート・シークマンは、
これが優れたサービス・ラーニングの在り方だとしている。
Robert Siekmann, a pioneer of American service learning,
recommended that these concepts are all a part of good service learning.
サービス・ラーニングは、
変容性のあるパートナーシップを
構築するものでなければならない。
変容性のある関係に基づくプログラムには、「より一層の深い関与」が求められ、
パートナー全員がプログラムを通じて成長・変化することができる。
これが、複雑で多面的な、やりがいのあるサービス・ラーニングの全体像だ。
Service learning should be about building
a higher-order partnership that is transformational.
Transformational relationships allow all partners to grow and
change because of the deeper commitments involved in such a program.
This is a picture of service learning that is complex, multifaceted and challenging.
学生たちは「シビック・ラーニングの
目標と個人の成長」とのつながりを
見出していかなければならない。
サービス・ラーニングで優れた考察を行なうためには、
地域社会で自らが行った活動と学習目標を関連づける必要がある。
Students must connect their civic learning
objectives with their own personal growth.
A key component of a service learning program is
that students are required to make the connection
between their activity in the community and their academic learning objectives.
学ぶために奉仕する
というだけではなく、
奉仕するために学ぶ。
これが、サービス・ラーニングがほかの教授法よりも優れている点だ。
学生たちに自分たちの社会における役割について考えさせ、掘り下げて分析させることができる。
Service learning has students not only serving to learn,
but learning to serve.
This is what service learning does well and better than any other pedagogy.
Students think about, consider and analyze what their role is in society.
サービス・ラーニングは
教育だけではなく、
社会にとっても重要である。
学生たちは社会的責任や社会的正義を学び、
自分と社会のつながりを築いて社会に出る準備を整えるのだ。
Service learning is important not only to a
student’s education but also to society itself.
Service learning provides students with the
ideas of social responsibility and social justice.
It engages them in the society they are about to become full-fledged members of.